Archief 2010 (september)

Terug

12 dagen Holland

We doen 36 uur over de heenreis. We vliegen van Tonga naar Samoa naar Los Angeles naar Londen en dan naar Dusseldorf, waar we door opa en oma worden opgehaald. De jongens doen het goed. Ze slapen veel op de twee lange vluchten en kijken eindeloos filmpjes. Op de vliegvelden zijn veel controles en staan we regelmatig in lange rijen. Zelfs de mannetjes worden een keer gefouilleerd! Pieter ontdekt dat het leuk is om dwars door de controles heen te rennen, tot grote schrik van de beveiligingsbeambten, zeker als ze mij er achteraan zien rennen! Behoorlijk overspannen land trouwens, Amerika.

In Buggenum komen we rustig bij van de lange reis. Daarna brengen we de mannetjes naar opa en oma in Teteringen en genieten we van het huwelijk van Harm en Floor. De mannetjes zijn er zaterdag overdag ook bij en brengen de ringen. Ze zijn netjes aangekleed, maar Pieter trekt in de kerk al snel zijn schoenen en sokken uit en om schreeuwpartijen in de kerk te voorkomen laten we dat maar zo. Hij loopt dus, tot grote hilariteit van de aanwezigen, op z'n blote voetjes naar voren. Het is een prachtige dag en Harm en Floor stralen. Iedereen vraagt of het niet gek is om terug te zijn. Wij vinden het helemaal niet gek. Het voelt heel vertrouwd en het is gewoon heel leuk om iedereen weer te zien. Zondag nemen we helaas alweer afscheid van Harm en Floor, want zij gaan op huwelijksreis (zeilen natuurlijk).

We brengen twee dagen door in Denekamp. We genieten van de gezelligheid bij de buren in de tuin, we logeren in ons 'eigen' huis, de assistentes organiseren een erg gezellige barbecue, we voeren de eendjes met oppas Els, gaan naar het consultatiebureau en de tandarts en eten bij de familie Scholte Lubberink (van Theo, beheerder van onze site!). Dan reizen we weer naar Teteringen, waar we Mees' 4e verjaardag vieren met directe familie. Hij is de 18e (morgen) pas jarig, maar we vinden het leuker om het met de familie te vieren. Mees heeft een topdag en blijft de rest van de week nog zeggen dat hij nog steeds jarig is, want hij krijgt van iedereen steeds kadootjes.

We zien veel babies, die in onze afwezigheid zijn geboren, voor het eerst: Cato, Jimmy, Mattijs, Feline, Olle, Mila. Donderdagavond borrelen we in Amsterdam, zoals aangekondigd op de site. Het is een overzichtelijke groep, dus we spreken iedereen. Heel gezellig. We zien onder andere Rosa weer.
Zaterdag hebben we het huwelijk van Philine en Michiel. Het is een schitterende dag.

Zondag komen onze patee-vriendjes (Wijde Aa) langs in Teteringen met kids. We gaan naar de zandduinen, waar de acht kids lekker rondrennen, terwijl de grote mensen wijn drinken. Maandag nog een dagje Buggenum en dinsdagochtend brengen opa en oma ons alweer naar Dusseldorf. Het is voorbij gevlogen.
De terugreis verloopt goed, 39 uur. We treffen de boot in goeie staat aan. Er ligt alleen een dikke laag stof aan dek. We horen van anderen dat het hard gewaaid heeft (tot 40 knopen!). Er zijn twee boten van hun anker geslagen, maar gelukkig niet tegen de Elena aan. De Elena lag steeds vast als een huis, Rocna hé. Als ik voor het eerst weer naar binnen ga, voelt het als een donker en klein hol na alle ruime huizen waarin we gelogeerd hebben. Gelukkig zijn we snel weer gewend. We hebben alleen veel meer moeite met de jet lag dan op de heenweg. De jongens zijn niet wakker te krijgen na hun middagdut en zijn 's nachts elk uur wakker… De jongetjes en ik zijn bovendien al sinds de heenreis verkouden. Vandaag hebben we inkopen gedaan en zijn we naar Pangaimotu gevaren, een eilandje 2 mijl verderop. Lekker op het strand gezeten vanmiddag. Langzaam veranderen we weer van zombies in mensen. Het was heerlijk om iedereen weer even te zien en jammer om weer afscheid te moeten nemen. Nu hikken we tegen een mogelijk pittige tocht (ca. 1000 mijl) naar Nieuw Zeeland aan. We zullen blij zijn als dat achter de rug is. We vertrekken niet vóór dinsdag, want we willen eerst bijkomen van de reis. Daarna wachten we een goed 'weather window' af. Iedereen onmeunig bedankt voor de leuke dagen!