Archief 2012 (januari)

2012

Happy New Year!! (Maarten)

Zo, eindelijk even tijd om eens wat te schrijven……het lijkt vakantie, maar dat is het allerminst. Veel te druk met duiken, spelen met de jongens, borrelen, zeilen, mijmeren, you name it en je kan er hier druk mee zijn.

Oudjaarsdag zijn Piet, Adam en ik op dingysafari gegaan, terwijl Mees ee...

2012

De Andaman Eilanden, India dus.

We zijn gisteren aangekomen in Port Blair. Wat een heerlijke overtocht. We moesten nog iets vertragen 's nachts zodat we met het eerste licht de baai in konden voeren. 343 mijl in iets minder dan 2 dagen, perfectie! En toen begon het circus. Nog nooit was inklaren zo'n gedoe. Eerst douane, twee...

2012

Tamtam en een Marlijn! (door Maarten)

De afgelopen dagen zijn weer uniek geweest. We varen naar het plaatsje Havelock en worden opgeroepen door de havenmeester. Hij vertelt ons waar we het anker mogen uitgooien. Vervolgens krijgen we weer het riedeltje met de positie, aantal personen, etc. Bewonderenswaardig hoe kalm Adam blijft. W...

2012

Weer naar huis (door Maarten)

16 dagen zijn voorbij gevlogen. Over vier uurtjes zit ik weer in het vliegtuig terug naar Nederland. Heb nooit geweten dat je zoveel kan zien en doen in die tijd.

Eergisteren hadden Adam en ik besloten om een top te beklimmen, welke bij het eiland hoorde waar we op dat moment lagen. 05:30 z...

2012

Nieuwe foto's en een filmple

Er staan nieuwe foto's online: Thailand 5 en Andaman Islands 1.
Met dank aan Maarten is er ook een nieuw filmpje te bekijken.

Port Blair

Bedankt voor alle leuke reacties op de foto's en het filmpje! Met tranen in onze ogen leveren we Oldie af op het vliegveld en doen wat boodschappen in Port Blair. De Andaman Eilanden liggen ruim 600 mijl van het vasteland van India af, maar de Indiase cultuur is onmiskenbaar aanwezig in Port Bl...

2012

Vakantie zonder vis (door Wouter)

Al 2,5 jaar is www.elenaopreis.nl de startpagina op mijn eigen computer thuis. Wat heerlijk dat ik nu eindelijk ook een weekje mag meegenieten met de elenacrew. Het idee ontstond 1,5 week voor vertrek en na het overhaast regelen van visum, tickets en malariapillen stond ik 3 dagen geleden op het ...

Nieuwe foto's

Vandaag of morgen staan er weer nieuwe foto's online. Andaman II, met veel vis, strand, schitterende natuur, een beetje onderwater, Mees' kwallenbeet, wat jungle en onze twee grote amigo's Maarten en Wouter.

De laatste dagen Andaman Eilanden

Mees heeft zo'n anderhalve dag veel last gehad van de kwallenbeten. In een van onze EHBO-boeken vond ik een tip om kwallenbeten nat te houden. Dat bleek inderdaad verlichting te geven. Mees liep dus steeds met natte doekjes om zijn armen en later heb ik wat gaten geknipt in oude sokken en die a...

Het is hier fantastisch!

Op weg naar het populaire strand in Havelock, knalt een hogedrukslang van de watermaker eraf. Het duurt even voordat we erachter komen, dus de hele bilge zit vol prachtig schoon water. Zo'n 500 liter… De wasmachine is halverwege de cyclus. We ruimen alle natgeworden blikken uit het grote vak vóór...

Oversteek Bay of Bengal

We zijn vertrokken! Het was een wat hectisch dagje omdat na aankomst in Port Blair bleek dat het de volgende dag Republic Day was. Alles is dan gesloten en niemand mag de haven in of uit. We besluiten dus dezelfde dag nog te vertrekken. Als we aankomen ga ik eerst zo snel mogelijk op zoek naar ...

2012

Een goed begin is het halve werk

Vlak nadat Adam zijn stukje heeft opgestuurd, wakkert de wind aan en gaan we steeds harder. We varen iets ruimer dan halve wind met grootzeil en genua. We tikken zelfs 10,6 knopen aan! Heerlijke zeildag voor ons, maar voor Mees is het afzien. Hij is de hele dag een beetje zeeziek. Hij ligt plat m...

2012

De rups en de vliegende vis

Ik las net het stukje van Leonie van gisteravond. Wat een heerlijk meske is het toch, ik zou niet weten met wie je zo'n zeiltochtje beter zou kunnen maken!

Gisteravond nam de wind wat af en moesten we behoorlijk opsturen om de zeilen vol te houden. Dat is de ellende met een hoge deining,al...

Halverwege

De nacht verloopt rustig. Op een vreemd verschijnsel na. Tijdens mijn wacht zie ik ineens drie fel knipperende lichten aan de hemel. Vliegtuigen? Maar toch geen drie? Satellieten? Maar toch geen drie? Je zou bijna in UFO's gaan geloven! Geen idee wat het was. Verder zie ik tijdens mijn wacht, n...

2012

Parasailor, nog 250 mijl.

De wind ruimde vannacht iets, zodat vanmorgen de parasailor (een soort spinnaker) erop kon. Wat is dat toch een lekker zeil. De reclameslogan zou iets moeten zijn van: "Hoist it and forget about it". We zetten hem er vanmorgen op en hebben er inderdaad nog niet aangezeten. We varen hem zonder g...

Ontmoeting op volle zee

Een nieuwe schoolweek begint. Het gaat deze week over de lente. Voor Mees en Pieter is dat een abstract begrip. Ze kennen geen sneeuwklokjes en krokussen. Wat hen betreft is het altijd zomer. We kleien vogelnestjes met eitjes en vogels. Zo vliegt de ochtend weer voorbij. We zien een vlinder vli...

Galle, Sri Lanka!

We zijn er! 855 mijl gevaren in iets minder dan 130 uur. 6.6 knoop gemiddeld. Dit was dan niet onze snelste oversteek, maar toch zeker de meest relaxte! Vijf en een halve dag zijn voorbij gevlogen. We hebben alles kunnen zeilen en voeren soms 4 knopen, soms 11. Weer apetrots op de hele crew en na...