Archief 2012 (maart)

Terug

Verjaardag

Pieter is 4 geworden, groot feest hier. We maken hem wakker (stiekem is hij al een uur wakker, maar ligt geduldig te wachten) met kadootjes en ontbijt op bed. Hij is helemaal blij met een spiderman treintje op batterijen van Chinese makelij (er was in Sri Lanka werkelijk niets fatsoenlijks te krijgen) en een houten cricketbat. Mees heeft 2 mooie tekeningen voor z'n broertje gemaakt. Na het ontbijt krijgen de mannen een schatkaart en worden op een klein eilandje allemaal opdrachten uitgevoerd, zoals snoephappen, 10 heremietkreeftjes verzamelen, etc. Uiteindelijk bereiken ze de plek waar gegraven moet worden. Maar de schat blijkt onvindbaar... Ik heb 'm kennelijk iets te goed verstopt. 10 min. graven en een hele grote kuil later en eindelijk komt het doosje met 2 Kinderei tevoorschijn!

We hebben een Italiaans resort gevraagd of we, wegens Pieters verjaardag langs mogen komen om in het zwembad te spelen. Het mag! Het resort is verreweg het mooiste dat we tot nu toe zagen. Alles klopt. Van het zwembad tot het strand, van de bediening tot de verse Pina Colada. En dan de Italiaanse bikini's, die zijn allemaal 2 maten te klein... Het is er heerlijk. Nee, het is er goddelijk. Mocht iemand er nog even een weekje tussenuit willen: www.gioiaresorts.it

We komen in gesprek met Jessica en Virgillio van de duikschool. Ze halen ons over om mee te gaan duiken. We mogen mee voor de helft van het geld, niet gek! Het duiken is schitterend.
Na afloop mogen we weer in het zwembad.

Virgillio tipt ons over een geheim plekje waar je Manta Rays kunt zien. Ze proberen het geheim te houden en gaan er zelfs met de resortgasten niet heen, om de beesten zo min mogelijk te verstoren. Hij laat ons de plek op de kaart zien, het is een soort trechter in een lang koraalrif waar het plankton zich ophoopt.

's Ochtends moeten we eerst nog even school doen, voordat we naar dat Mantaplekje mogen. Tijdens de les, Mees zit met mamma in de kuip, ik met Pieter in de hangmat op de boeg, springt er plots een 3 meter grote Manta letterlijk 10 meter naast de boot uit het water! Met een enorme plons valt hij weer in het water. We zagen in Galapagos eerder Manta's springen, maar altijd ver weg. Dit is echt zo indrukwekkend. Niet veel later komt er een grote groep dolfijnen om de boot. Het is school met afleiding.

Als we klaar zijn varen we met de Sammie richting de trechter. Virgillio vroeg ons om vooral stil te zijn en rustig te varen. Op weg naar de trechter zien we eerst twee grote scholen dolfijnen. Snel erin en het lukt om ze onderwater op film te krijgen. Niet veel later komen we bij de Manta's. We springen er weer snel in en snorkelen zeker een uur met een grote groep Manta's! We tellen er minstens 15. Het water is dik van de plankton en de Manta's maken grote loopings met hun bek wijd opengesperd. Het is echt niet te geloven. Ze komen zo dichtbij dat we ze kunnen aanraken. Als zo'n dier, 3 meter breed, met open mond recht op je afzwemt, is het toch wel even slikken kan ik je zeggen. Pieter houdt zich stevig vast aan mijn nek, maar vindt het schitterend. Mees bekijkt het allemaal vanaf de Sammie. Terug in de Sammie zijn we er toch wel een beetje stil van, dit vonden we echt bijzonder.

's Middags klooien we op het strandje van een onbewoond eilandje tegenover Gioia resort. Plots zien we dat de vuilnisboot aanlegt bij het resort. We gooien snel onze 5 zakken die we nu al weken meezeulen in de bijboot en racen er heen. Ik geef de man 10 dollar, kijk hem vriendelijk aan en dan mag ik onze stinkende vuilnis in zijn boot gooien, feest!